شیرینی نون چایی_قزوین


مواد لازم :

 آرد سفید 750 گرم
پودر قند 175 گرم
روغن  جامد 200 گرم
کره 200 گرم
تخم مرغ 5 عدد فقط زرده!
ماست چکیده شیرین و پرچرب 80 گرم
بکینگ پودر یک قاشق چای خوری
هل ساییده شده یک قاشق سوپ خوری

مواد لازم برای رویه :

زرده تخم مرغ دو عدد
زعفران یک قاشق سوپخوری غلیظ دم کرده
ماست یا خامه یک قاشق سوپخوری
کنجد یا پودر پسته به میزان لازم


اول از همه نکاتی درباره روغن براتون میگم 😳😁
توی این دستور هم شما میتونید کلا از روغن جامد استفاده کنید یا کلش رو کره بریزید که کلا میشه نون چایی کره ای ولی خوب با کره ماندگاریش کمتره و زود باید مصرف بشه ولی خوب در عوض خوشمزه تر هم هست . اما ما اینجا از هر دو روغن استفاده میکنیم چون اگر دقت کنید روغنهای جامدی که تو بازار وجود داره بالای روغن کاملا مایع هست و ته ظرف جامده شما برای تهیه شیرینیهای سنتی از ته ظرف روغن بردارید چون باید کاملا جامد باشه و به تنهایی با این روغنها شیرینی خوب در نمیاد چون روغن به خورد شیرینی نمیره و شیرینی بعد از پخت خشک میشه پس بهترین کار اینه که به این روغنها کره پاستوریزه یا مارگارین اضافه بشه.

ابتدا داخل ظرف کره و روغن رو میریزیم و پودر قند با پودر شکر رو اضافه میکنیم و با همزن با درجه تند میزنیم تا حالت کرم رنگ بشه .

بعد هل ساییده رو بهش اضافه میکنیم بعد زرده تخم مرغ رو اضافه کرده و با همزن میزنیم بعد ماست رو به بیکینگ پودر اضافه میکنیم تا ماست پف کنه حالا ماست و بیکینگ پودر رو به مواد اضافه میکنیم . بعد اگر دوست داشتید به اندازه 1 ق سوپخوری زعفران دم کرده غلیظ به مواد اضافه کرده حالا از اینجا به بعد همزن رو کنار گذاشته و با دست بقیه کار رو انجام میدهیم حالا کم کم آرد رو به مواد اضافه میکنیم.

حالا کم کم آرد رو اضافه میکنیم و در اصطلاح خمیر رو میگیریم تا آماده استراحت بشه در جای خنک و بیرون از یخچال به مدت نیم تا یک ساعت خمیر   استراحت کنه بهتره چون داخلش کره داره زیاد احتیاج به استراحت نداره و حتی میشه همون لحظه هم درست کرد و قالب زد.

بعد از استراحت خمیر رو با وردانه باز میکنیم وزیر کار نیازی به آرد پاشی نداره یه نایلون روی خمیر میندازیم و خمیر رو به قطر 4 تا 5 میلیمتر باز میکنیم

روش سنتی این شیرینی این هست که علاوه بر وردانه ساده از وردانه شیار دار هم استفاده میکنیم تا نقش زیباتری به شیرینی ما بده ولی اگر هم در دسترس نداشتید میتونید استفاده نکنید یا اینکه با چنگال بهش شیار بدید .

بعد با قالب نون چایی قالب میزنیم و داخل سینی که قبلا با روغن جامد کمی چرب شده قرار داده و بعد رومال رو که تشکیل شده بود از زرده تخم مرغ و خامه و زعفران که حسابی این مواد رو با هم مخلوط میکنیم و روی شیرینی نون چایی که توی سینی چیدم با برس از این مواد میمالیم و روش رو کنجد یا مغز پسته  برای تزیین استفاده میکنیم .


درجه حرارت فر 175 تا 180 درجه سانتیگراد طبقه وسط فر و زمان پخت 15 تا 20 دقیقه ولی برای سینیهای بعد زمان کمتر میشه.


نکات:
 در دستور رومال شما هم میتونید از ماست  و یا 1 ق چایخوری آرد استفاده کنید چون همه اینها خامه و ماست و آرد رنگ رویه شیرینی رو خوش رنگ میکنن و اگر آرد استفاده کردید خیلی بهتره بیشتر نشه چون اونوقت رنگ شیرینی تون کدر رنگ و مات میشه .😁

 

 

10 / 10
از 1 کاربر

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :